Преди известно време писах за SMC DA* 300mm f/4 ED [IF] SD – един изключителен телеобектив. Телеобективът представя различен свят, далеч от видимия с невъоръжено око. И някак съвсем логично, след материала за SMC DA* 300mm f/4 ED [IF] SD, като най-близък по дух и усещане, идва този за HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited. Обектив, намиращ се в другия край на фокусните дължини, на границата между широкоъгълните и свръхширокоъгълните обективи. Обектив, представящ света от съвсем друга перспектива.
HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е част от семейството Limited на Ricoh-Pentax. На фона на останалите обективи на фирмата, тези от серията Limited имат някои много характерни черти и особености. Отличават се с високо качество и компоненти, при които още в процеса на проектиране са търсени особени оптични характеристики, компактни размери и ниско тегло. Серията Limited са обективи за творчески проекти и специални задачи.
За мен най-значимото качество на един обектив е да носи удоволствие и удовлетворение от работата с него и това е една от причините с удоволствие да подготвя този материал.
HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е от най-емблематичните представители на своето моделно семейство. Твърде специален и много особен обектив. Бързам да напиша преди всичко, че този обектив не може да бъде наречен универсален или да бъде класифициран според фокусната си дължина заедно с други обективи в същия диапазон. Своеобразен, с характерен и неповторим светлопис, обективът може да бъде разглеждан само сам за себе си. Но преди да напиша за впечатленията си от неговите оптични параметри, малко техническа информация и основните му данни:
Серия: DA Limited
Фокусно разстояние: 15 мм (еквивалент в 35 мм формат: 23 мм)
Ъгъл на зрителното поле на обектива по диагонал: 86° (за матрица с размер APS-C)
Максимална стойност на блендата: f/4.0
Минимална стойност на блендата: f/22
Елементи на блендата: 7
Оптична конструкция: съставена от 8 елемента комбинирани в шест групи
Диапазон за фокусировка: от 0.18 м до безкрайност
Макро възможности (увеличение): 0.15х
Размер на резбата за преден филтър: 49 мм
Стандарт за присъединяване: байонет KAF
Тегло: 189 грама, размери: 39.5 х 63 мм
Обективът е втора версия, използваща новата система просветляващи покрития HD (high definition) и специално защитно покритие на предната леща Super Protect, намаляващо вероятността от полепване на замърсители, прах мазни петна и пр.
Системата за фокусиране използва вътрешния (вграден) мотор в тялото с т. нар. „отвертка“, като позволява и допълнително бързо ръчно пре- и дофокусиране – Quick-Shift Focus System.
Характерна отлика с първата версия е закръглянето на ламелите на диафрагмата, позволяващо получаване на отлично „боке“ при бленди F4-F5.6.
Корпусът на обективът е изцяло метален, солиден и перфектно изпълнен с вградена, несваляема защитна бленда, която се прибира и вади ръчно.
При префокусиране обективът има външни движещи се елементи. Предната част не се върти, което прави използването на поляризационни филтри удобно, но трябва да се има предвид, че комбинацията между поляризационен филтър и вградената защитна бленда изискват допълнително действие за прибиране и изваждане, когато се върти филтърът.
HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е компактен обектив, удобен за използване и пренасяне и на практика не заема почти никакво място във фоточантата. Често, особено когато планирам по-сериозни преходи, внимателно претеглям кое да взема и кое не, но точно този обектив с неговите размери и тегло никога не е бил част от дилемата: “да бъде или да не бъде”.
Обективът като механична конструкция е близо до перфектен. Единственото, което намирам за известен проблем, е нуждата от внимание, когато се използва автоматичното фокусиране. Пръстенът на блендата се върти и не бива да се задържа в момента на автоматичното фокусиране. Системата за ръчно до- и префокусиране може да се използва веднага след приключване на автоматичното фокусиране. Като се имат предвид компактните размери и тегло, намирам това известно ограничение за напълно приемливо, но е важно да се знае и внимава за него.
Автоматичното фокусиране е бързо и безпроблемно, което едва ли е изненадващо за широкоъгълен обектив. Използването на вътрешния мотор със задвижване с т.нар. отвертка е по-шумно, особено за свикналите със SDM технологията.
Обективът пристига с кожен калъф, характерен за серията Limited, и с особена предна капачка, винтова, изцяло метална и подплатена с кадифе отвътре. Преди да го имам, срещнах много мнения, че използването на такава капачка с резба е неудобно и бавно. Много хора я сменят с пластмасова за бързо поставяне. След няколко месеца употреба аз не споделям това мнение. HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited не е репортажен обектив, не бих го позиционирал в никакъв случай за дейности, при които се иска бърза реакция, и други подобни задачи. В този аспект винтовата луксозна капачка хармонизира на общата визия и предназначение.
Като усещане в ръката е солиден, хармоничен, с лек ретро стил като визия и излъчване по-скоро на бижу от метал и стъкло.
Време е да обърна внимание и на оптичните му параметри, но ще направя и известно въведение относно широкоъгълните и свръхширокоъгълните обективи. Всеки отделен клас обективи (широкоъгълни, нормални теле…), има своите характерни особености, технически трудности, технология и принципи при проектирането.
Отделните класове имат като оптична конструкция и параметри много голяма свързаност и с размера на матрицата, за която са предназначени. Ако при телеобективите т.нар. „кроп“ формат има преимущество (нещо като безплатен телеконвертор), то за широкоъгълните обективи е точно обратното. Голямото предимство тук имат сензорите с голям размер, при това колкото по-голям, толкова по-добре. Конструирането и успешната реализация на качествен широкоъгълен обектив за малък сензор е нелека задача, при това винаги в съчетание с високи производствени разходи. Използването на асферични елементи и такива от специално стъкло, е не само желателно, а направо задължително и HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited не прави изключение.
В неговата оптична схема са използвани 8 елемента, включени в състава на шест оптични групи. Използвани са една асферична леща (хибридна технология), както и елемент от т.нар. ED стъкло (със свръхниска дисперсия), а просветляващото покритие, както бе споменато, е новата патентована многослойна технология: HD (High Definition) Coating
Механичните и оптични параметри на HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited са лесната част от това повествование. Оттук насетне ще напиша какво съм видял и мисля за получаваните от обектива изображения. Подчертавам, че всяко изображение се вижда, възприема и анализира индивидуално, субективно и различно за всеки. Трудно е да се намерят точни и ясни критерии, които да са обективно измерими, когато иде реч за оптичните резултати. Затова и смятам, че е важно представянето на един обектив да бъде добре обосновано с два раздела – описателен и образен, където писанията биват подкрепени и илюстрирани.
Пиша това, защото напоследък все повече се засилва тенденцията към чисто механичното оценяване на един обектив, като разделителна способност, линии на инч и прочие. А не бива да забравяме, че един обектив служи, или по-точно би следвало да служи преди всичко за създаване на цялостни изображения. При това изображения, които да са в хармония с авторовото виждане и да отговарят на погледа му и неговото световъзприемане.
Съзнателно и явно се отдръпвам от мерене и съпоставяне на сухи технически данни. Признавам, че в миналото имах един период на усърдно четене и сравняване на цифри, параметри, таблици и класации. Изразходвах много време за проверка на всеки един обектив, снимане на таблици с него, съпоставяне и т.н. И в един момент си дадох сметка, че всичко това е път за никъде. За авторите, конструкторите и бранша като цяло!
Когато още от “чертожната дъска” се работи по постигане на високи, технологично измерваеми параметри, а не върху това, какви изображения и цели би позволил специфичният светлопис на един обектив, то резултатът е предизвестен. Прекрасни и страхотни сравнителни таблици, класации, пикселни сравнения и прочие… И едни пластмасови, технически перфектни, но лишени от визуално послание и дълбочина изображения. С други думи, напоследък все по-често “топ” обективи с изключителни параметри и, разбира се, цена доставят изображения, които често са перфектни оптични регистрации, лишени от съдържание…
За съжаление, гонитбата и „замерянето“ с цифри измества на заден план нуждата още при конструирането на един обектив да се подхожда с идеята и целите, за които е предназначен, и концепциите, които би позволявал да се реализират. Когато това бъде изместено от „перфектните“ технически параметри, стигаме до факта, че голямата част от фототехниката в днешно време е изгубила своята индивидуалност и най-вече способността да предостави на авторите инструменти за творене, а не за оптично документиране. Затова и напоследък много снимки от различни автори и техника си приличат – имат сходна визия, перфектна като елементи, но недостатъчна като съдържание на авторски послания, отличимост и хармонично вписване в целта.
В това отношение “Пентакс” беше и остана една от компаниите, които запазиха своя различен подход: да конструира и представя на пазара обективи, чиито изображения, цветове и цялостна визия имат различно и индивидуално звучене. Обективи, които са по-малко универсални, не са за всеки, но позволяват различни хора да намерят своята собствена визия и търсено изображение.
HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е един изключителен пример за написаното дотук. Можете да намерите много материали за него, много е писано, има различни тестове и всякакви технически измервания. Мненията са от „осанна” до “разпни го“. Но рядко срещналите се с него могат да останат равнодушни. Основните критики, които съм срещал към този обектив, са в две области. След няколко месечна работа с обектива и разглеждането на много изображения, които съм заснел, смятам да им отделя нарочно внимание и анализ.
Като слаба черта на HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited основно се подчертава неговата светлосила. F4 определено не е впечатляващ параметър. В интерес на истината, в началото аз също не бях очарован и имаше вероятност да пропусна обектива, което с оглед на днешните ми впечатления определено щеше да бъде голяма загуба.
Работейки с този обектив, разбрах две неща: той е специализиран инструмент, който изисква внимателно приложение на места и сценарии, които разкриват неговият потенциал. Не може да бъде прилаган като обичаен широкоъгълен обектив и за универсални задачи. В този аспект започнах ясно да си давам сметка, че неговата светлосила е много добре избрана и е един съвършен компромис между размер, оптични възможности и приложения. Всеки обектив има диапазон бленди, в които работи най-добре и дава максималните си възможности. HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е предназначен за разработка с характерен светлопис на големи пространства с широко поле, големи обекти и задължително сериозно разработен преден план. При такива сценарии не може и да се говори за широко отворена бленда, минимумът е F4, а големият потенциал на обектива е в диапазона два до четири стопа нагоре. Внимателно разглеждайки изображенията, заснети с него, си давам ясна сметка, че този обектив и да имаше F2.8 или даже по-добра, то тази възможност щеше да остане или неизползвана, или в областта на тестовете.
Втората основна вълна от критики към HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е насочена към разликата в разделителната му способност между център и краища на изображението основно в широките бленди – F4, F5.6… Отново се връщам на тезата си, че обективът е специфичен. Като се има предвид по-горният абзац за най-често използваните бленди, разбираемо е, че зоната, в която разликите между център и краища са минимални, много точно съвпада и със зоната на най-приложимите бленди за подобни сценарии.
Има и друг характерен елемент: HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е втора версия на този обектив, при която освен промененото просветляващо покритие и технология, другата конструктивна разлика е закръглянето на ламелите на блендата за диапазона f4, f5.6. Съчетанието на това решение с промяната за резкостта от център към краища за този диапазон дава интересни възможности за разработка на обекти с централно положение и тяхното особено подчертаване и изваждане. Неслучайно по-горе писах, че синтетичните тестове и измервания на разделителна способност в отделните области на зрителното поле не могат да дадат представа за цялостното изображение и светлопис на един обектив. С тези си характерни технически решения, независимо дали са били взети специално или просто са се получили като успешно съчетание, HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited доставя едни уникални и неповторими, цялостни картини.
От критиките за този обектив преминавам и към подчертаваните му предимства.
На първо време, отличителна черта е на практика липсата на каквато и да е дисторсия. Въпрос на лични предпочитания, както и на авторово виждане, но лично аз не възприемам добре геометрично силно изкривени пространства. Широкоъгълните обективи бездруго представят картини, които са далеч от обичайното зрително възприятие, и наличието на силни геометрични дисбаланси според мен до голяма степен превръщат едно такова изображение в трудно възприемана светлописна какафония. Не отричам мястото на джаза, но е въпрос на мяра и цели в представянето на големи пространства и там рядко може да се получи хармония, ако обективът „криви“. В това отношение HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited може спокойно да бъде определен като перфектен, и то със завидно единодушие, включително и от неговите противници.
Също толкова гласове могат да бъдат събрани и при оценката на невероятната му устойчивост към силни странични светлинни източници и липсата на сериозно влияние върху картината. Говори се, че за това сериозна роля играе новото просветляващо покритие, но аз нямам опит със старата версия, така че приемам написаното на доверие.
Казах, че всеки обектив следва да бъде описван и разглеждан преди всичко като изображения. Оттук насетне съм се постарал да покажа характерни за HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited работи, като съм ги систематизирал в области, които биха дали достатъчна представа за неговите силни и слаби страни.
Буря, село Житница – Пловдивско
Конкретно на моя обектив му върви на бури, а и добре ги рисува. Следващата снимка има предистория. За обектив с тази фокусна дължина исках задължително да направя и една – две снимки на София от високо. Ей къде е Камен дел – само няколко часа разходка…
Когато тръгнахме, времето беше ослепително, чисто и въздухът прозрачен, от кв. “Симеоново” се виждаше идеално Стара планина и вр. Мургаш. С пристигането горе само след час нещата вече бяха различни. Но това му е хубаво на мястото: няма как да се направят две еднакви снимки… Можеше, разбира се, да се върна пак и да направя, каквото бях намислил, но като се има предвид “предисторията” на снимката, реших, че тя ще бъде по-интересна точно във вида, в който се получи, с няколкото облаци, от които валеше, и слънчевите петна между тях…
София – вр. Камен дел
Следващата снимка е споменатата предистория на горната. Всъщност бе предвидена поредица от снимки на София от началото на залеза до нощта. И с няколко облака за по-голяма атрактивност на композицията… И така, решавам аз, с по-голямата част от семейството да тръгнем към 18:00, качваме се, снимам, изяждаме няколко сандвича и до 24:00 се прибираме…
Речено, сторено: статив, обективи и прочие в раницата и нагоре… Видя ми се много обикалянето по обичайния път и реших от Драгалевски манастир право нагоре, през камъните до Камен дел… На карта лесно, наяве по-трудно. Времето леко ме изненада, прогнозите нещо този ден се объркаха. Преди да тръгна толкова самоуверено, проверих три независими източника и всичките твърдяха едно и също… Още на половината път почна да ми става ясно, че нещо не е както бе предвидено, на две трети от пътя по камъните си дадох сметка, че слизането назад няма да стане същия ден… След като леко ги намокри, камъните се оказаха два вида: или неустойчиви, или хлъзгави… Качването на оставащите метри беше също толкова екстремно.
И така, бързо бе взето решение за пренощуване на място, т.е малко под Камен дел. Естествено, заради обективите, статива и прочие в раницата имаше само авариен пакет. Ето повод специално да отбележа предимството в този пакет да имам т.нар. аварийна палатка от термофолио, с вносител olight.bg Това беше и подслонът за мен, съпругата и сина. Тази нощ, беше онази събота – с голямата буря… Е, затова и описах ситуацията. От Камен дел има не малко снимки, но съм сигурен, че такава буря рядко се снима и едва ли се снима планирано и по желание…
Вятърът на това място обичайно не липсва, но тази нощ беше на висота… Единствената посока, от която не валеше върху раницата с апарата и обективите, беше отдолу. Под всякакви ъгли и градуси, все едно я поливаха с пожарникарски маркучи. Maxpedition Vulture-II Backpack от StayALive е отлична инвестиция… проверено.
Pentax K-3 и обективите към него с изключение на тествания в това ревю са водоустойчиви, така че не ги мислех много, а героят на това повествование, HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited, благодарение на малките си размери много бързо се озова и в един найлонов плик. Всичко, което носех със себе си, на сутринта беше мокро по една или друга причина. За мое голямо удовлетворение, нямаше каквито и да било щети или повреди по нито един елемент от екипировката, с изключение на напълно амортизираната аварийна палатка, но тя и без това е за еднократна употреба…
Фронтът на бурята се движеше със скоростта на бърз влак и прекоси София за приблизително 20 минути от край до край. На снимката се вижда ясно докъде е стигнал в съответния момент… 10-на минути по-късно нямаше какво да снимам…
София, под вр. Камен дел
Използвах случая да направя и два кадъра с мултиекспозиция, т.е. светкавиците са общо за около минута.
Тук са повече време – над 2 минути.
Във всеки случай, ако някой е останал с впечатлението, че обективът е конструиран и предназначен предимно за заснемане на бури, то бързам да отбележа, че според мен със същия успех се справя и с големи пространства, отлично осветление и слънце над главата… 🙂
гр. Велико Търново
гр. Варна, Морската градина
гр. Варна
HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited може да фокусира на ~18 см, естествено трябва да се вземат предвид силните пространствени изкривявания при снимки на обекти от близки разстояния. Но има композиции, за които е приложим, включително и животни.
Инструменти, лабораторно оборудване и въобще обекти в малки и силно наситени пространства. Това му приложение намирам за сериозно поле за действие и тук обективът се справя отлично. Без почти никаква дисторсия, получаваните изображения са информативни и позволяват подчертаване на действието и търсения смисъл.
Обратно, когато иде реч за хиперболизиране на изображение, то HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е отново много удобен инструмент, но е необходимо особено внимание при нивелиране и внимателно спазване на оптичната ос към желания център на изображението
гр. София, Мото Пфое
И разбира се, широкият зрителен ъгъл позволява да се надникне и видят неща, които са трудно уловими с “по-дълъг” обектив.
гр. София, Мото Пфое
И стигаме до вътрешни пространства, много обем и… едно от приложенията на HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited, което едва ли ще остави някого равнодушен.
СУ “Св. Климент Охридски”
Едва ли има обектив, който никога да не се използва за заснемане на хора. Каквото и да си говорим, основният обект за фотокамерите са все пак човешките лица и фигури. Широкоъгълният обектив е твърде далеч, при това в неправилната посока, от приетото в портретната фотография. Изключвам снимането на масови сцени с тълпи от далечно разстояние, това не броя за портретна фотография, но групови портрети и дори отделна човешка фигура са възможни и достъпни за тази фокусна дължина. Разбира се, с много внимание и е нужно добро позициониране, за да се запазят пропорциите, освен ако не търсим шаржа… Вижда се, че обективът добре разработва пространството и представя отделните планове и обем. Има конкретни, макар и не особено големи ниши и в тази област за HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited.
Средновековен панаир, София – Боянска църква
Фолклорен състав от Косово
Фолклорен състав, с. Бистрица
Детайл от горното изображение:
гр. Велико Търново, восъчни фигури
Всеки обектив, дори и силно специализираните, показва различни резултати в зависимост от авторските нагласи. За мен лично HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е най-впечатляващ в нощните снимки. Въпрос на визия, разбира се, но получените изображения са толкова близо до търсеното, че го намирам за почти перфектен. Нощните снимки винаги изискват да се работи бавно, спокойно, с добре обмислени ракурси и композиция. HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited в добавка изисква и много внимателно композиране на входен план и съобразяване със светлинните източници спрямо него. Разработката на детайлите, впечатляващият микроконтраст и общата цветова наситеност, сигурен съм, едва ли ще оставят някой да подмине този обектив, когато иде реч за такива снимки.
Колкото до технологията за работа, тя едва ли може да бъде описана в няколко изречения. Във всеки случай, съветите ми са първоначално да обиколите с бележник в ръка навсякъде, където имате намерение да снимате. Първо, защото през деня и нощта визията е съвършено различна. И второ и най-важното – да си отбележите основните фактори, които ще определят снимките. Например до колко часа работят фонтаните в центъра? Или в колко точно се гаси осветлението на Президентството? Защото това става с два часа разлика от гасенето на осветлението (наполовина) на Министерски съвет…
И не забравяйте, че ако искате да се мотаете със скъпо оборудване, стативи и прочие в 4 часа сутринта по разните градинки и да търсите подходящи ъгли и положения, е желателно или да сте стотина килограма, в добра форма и въоръжени, или да водите такъв човек със себе си… Това помага и ако в този час се налага да молите разни компании да се преместят с няколко метра, за да не пречат на кадъра… Имам предвид, ако искате да помолите учтиво, а те още по-учтиво веднага да се преместят…
гр. София, Околовръстен път
гр. София, бул. “Витоша”
гр. София, МОЛ “Парадайс”
гр. София, хотел “Шератън”
И една витрина, която не можех да пропусна… Снимано е през стъклото, а отраженията са от витрината от другата страна на улицата…
гр. София, фонтанът до Президентството
гр. София, Парламент, Президентство, Министерски съвет
гр. София, Народен театър “Иван Вазов”
Дотук направих обзор на впечатления и мнения, както и на повече или по-малко обективни дадености и параметри.
Един обектив трудно може да получи синтетична оценка, колкото и обширна да е тя или пък детайлна в различни отношения. Затова ще напиша своята, подчертавам субективна оценка за цялостния светлопис, цветова разработка и изображения, които аз намирам за характерни и най-добре обрисуващи HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited. Разбираемо е, че една такава оценка си остава свързана с нагласа, световъзприемане, цели и отношение, които имам като автор и не може да бъде универсално приложима или възприемана безрезервно във всяко отношение. Но поне на мен точно такива оценки са ми носили най-много и най-смислена информация, когато съм искал да се ориентирам и избера. Особено в съчетание с достатъчно и характерни примери с изображения, които да я въплъщават в реалност.
HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е уникален обектив, почти категорично бих казал без аналог, когато се работи с нетривиални ракурси, там, където се разработват твърде големи или тесни пространства с особена геометрия и големи обекти в тях. Задължителни са многоплановите композиции, наличието на преден план и развитие, произхождащо или свързано с него. Обективът определено не е добър в пресъздаването на множество малки и разпръснати обекти. Изисква композиция и добре организирани, органично свързани планове.
Не бива и не може да бъде използван като типичен пейзажен обектив. Пресъздаването на еднопланови изображения не е негова сила. HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited е обектив, който може да пресъздава една снимка, една композиция, които да са сложни и завършени. Не може и не става за правене на панорамни снимки (чрез “слепване” на няколко изображения). Композиционно дава завършен резултат, който трудно търпи корекции, освен известно мащабиране и изрязване. Всичко останало нарушава онзи особен баланс, присъщ за този обектив. Изключителни, дълбоки и характерни цветове в съчетание с невероятен микроконтраст. До голяма степен разработката на цветовете и детайлите намирам някак сходни с маслена живопис и в много отношения странно ми напомня Рембранд.
Вече явно ще бъде традиция дойде ли въпрос за обектив, да съм затруднен с финала и обобщението в частта “минуси”. И това има своята предистория и обяснение: много внимателно избирам обектите за тестове и поне досега не съм се разочаровал. Но пък съм улеснен от факта, че обективите имат собствен език и техните изображения ще ви разкажат повече и по-добре, отколкото аз бих могъл. Ще продължавам да допълвам тази тема с различни по характер, условия и визия изображения, с цел всеки да може да направи своята преценка какво и при какви условия може да очаква от HD PENTAX DA 15mm F4 ED AL Limited.